Jag älskar mat, Jag älskar Smaka på Tjust

Hur vet jag att jag älskar Smaka på Tjust då? Jag har ju aldrig upplevt det. Jag bara vet att jag gör det. Vi är ett gäng kompisar som ska bege oss ut imorgon och äta oss igenom hela bygden (nja inte hela men rätt stor del i alla fall). Hur bra kan det bli egentligen? Goda vänner, god mat och världens bästa bygd ligger fram ens fötter.

Direkt efter frukost drar vi iväg till Skönero Kött (inte i Västerviks kommun, men en riktigt bra deltagare på Smaka på Tjust). Där ska vi titta på Tjurrusningen och hälsa på Per Moberg. Per Moberg är skitbra! Oavsett vad alla kvinnor säger så tycker jag att "Vad blir det för mat?" är det bästa matlagningsprogrammet på TV just nu (ledsen Tina men Cook a long håller inte hela vägen ut). Kårö fisk håller till på Skönero under Smaka på Tjust vilket gör att vi inte bara kommer att prova nötkött utan också rökt fisk. När vi smakat allt som Skönero har att erbjuda och antagligen handlat en hel del så drar vi vidare till Smultronboda.

Smultronboda ska hinna med att titta på fårvallning av Tjust vallningssällskap och handla lamm. Kanske att det blir ett och annat skinn också, vem vet? Det fiffiga med Smultronboda på årets Smaka på Tjust är att Wadstens kött och chark också håller till där. Efter Smultronboda drara vi vidare till Sollidens Gårdsprodukter.

På vägen till Sollidens ska vi köra förbi Björkagårdens gårdsbageri och handla lite bröd. På Solliden blir gris. Vi ska hälsa på trynena och antagligen köpa lite grönsaker (eller mycket grönsaker förresten).

Nu har nog stora delar av dagen gått och förhoppningsvis har vi lyckats med att handla allt vi behöver inför kvällens middag. Målet med lördagens Smaka på Tjust är att vi ska handla allt vad vi behöver till en festmiddag utan att behöva stödköpa något utanför bygden. Hur många tror att vi klara det? Skriv en kommentar! Förhoppningvis hinner vi även med att besöka Saltmagasinet där det är torghandel på uteserveringen och säsongens godsaker är samlade på ett bord. Jan Selling finns även där och pratar om sin nya bok "Långsam Fisk" som verkar jättespännande. Boken är en fortsättning på "Så länge skutan kan gå" och handlar om hur man tillreder fisk på gammalt vis. Tillexempel saltning, rökning osv. Den vill jag köpa.

Här är vår Smaka-på-Tjust-rutt:
Klicka på bilden för att komma till Smaka på Tjusts hemsida


Kommentarer
Postat av: Linn Karlén

Hoppas er rutt gick bra - nu är jag nyfiken på hur det gick med middagen?

Själv lagade jag fisk i kokgrop idag, det är en upplevelse som rekommenderas om man har lite tid över :)

Hälsningar Linn

2009-09-23 @ 21:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0