06:30: Kräftskiva på Händelöp

En del dagar blir inte riktigt som man tänkt sig. Igår och idag var sådana dagar. Jag hade planerat ett holländskt journalistbesök och de skulle komma igår på eftermiddagen. Frilansjournalisten Drees Koren och fotografen Floris Scheplitz skulle komma. Artikeln som ska skrivas är för ett holländskt "lifestyle-magasin", kallat Tulp Magazine. Tyvärr hade de fått felaktig information på flygplatsen i Amsterdam så de missade planet och fick boka om flyget.

Istället för att komma till Västervik på eftermiddagen kom de hit på kvällen. Den planerade picknicken på Krokö och båtåkandet i skärgården var vi tvugna att ställa in. Attans! Det var ju därför de skulle komma hit. Sedan skulle de vidare till Kalmar och Öland. Jag började tänka om kom på att vi kunde äta lite kräftor och varmrökt lax ute på Händelöp direkt när de kom hit, som en liten förrätt innan vi skulle sätta oss till bords på restaurang Smugglaren. Tyvärr stod rusningstrafiken i Stockholm ivägen för den idén också.

Drees och Floris kom till Västervik vid 20-tiden på kvällen. Jag mötte upp två trötta och lite skamsna holländare på hotellet igårkväll. Vi gick en liten runda i stan innan vi satte oss till bords. Johan på Smugglaren vände de dystra holländarna direkt med sitt fantastiska sätt att behandla gäster. Vi åt supergod mat. Drees som ska skriva artikeln är intresserad av lokalproducerad mat och skriver mycket restaurangrecensioner. Hon var helt lyrisk över maten. Vi beställde alla olika saker så att vi kunde smaka av varandra. Innan vi skilde oss åt undrade Floris (fotografen) om jag kunde visa några ställen där han kunde ta bra bilder. Floris ville gärna ha morgonljus och soluppgång. Då kom jag på idén! 

Vi träffas tidigt imorgon och ha "kräftskiva" ute på Händelöp! Det är ju skärgården som de vill se när de är i Västervik och Händelöp är perfekt om man vill få skärgårdskänsla utan att bege sig ut med båt. Picknicken hade jag ju förberett ändå.  De tyckte idén var superbra så vi bestämde att jag skulle hämta dem vid hotellet 06:15. Jakten på det perfekta ljuset och den perfekta morgonupplevelsen hade börjat. Sagt och gjort. Vi stack ut till Händelöp och hade en liten frukostpicknick. De fick prova Kårölax, svenska kräftor och lite tillbehör till det. De var jättenöjda med deras besök i Västervik trots att det inte alls blev som varken jag eller de tänkt sig.

   
Floris och Drees på "minikräftskiva" på Händelöp.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0