Min första VisFestival

Nu börjar det närmare sig på riktigt. På torsdag i nästa vecka är det premiär för den 44.e VisFestivalen i historien och min allra första. Jag flyttade till Västervik i början av november och har haft underbar upplevelser i stan under hela vintern och våren utan att egentligen ha en aning om hur staden är på sommaren. Jag har hört mycket från kollegor och vänner att det är så vackert här på sommaren och "du måste gå på VisFestivalen!" Och det är klart att jag ska! Det bubblar verkligen i hela stan. Uteserveringarna är fyllda från lunchtid och långt in på kvällen. Jag blir riktigt avundsjuk på alla turister som har semester när jag går ifrån jobbet om kvällarna. Vilken stämning!

Och stämningen blir bara högre och högre ju närmare de evenemangstäta veckorna (28, 29, 30 och 32) vi kommer. Nästa torsdag smäller det. Först ut är VisFestivalen där Grus i Dojjan, Kajsa Grytt, James Hollingworth & Jojje Wadenius, Åsa Jinder, Caj Karlsson, Jack Vreeswijk, Mikael Wiehe står på scen på torsdagkvällen. Det ska bli spännande att få uppleva stämningen i ruinen som alla talar om. Imorse kunde jag inte hålla mig, jag var tvungen att cykla ner till Slottsholmen och kolla in scenbygget. Det är inget dåligt jobb scenbyggarna gör. Jag satte mig på scenen en stund för att försöka föreställa mig hur det kommer att vara när visartisterna entrar scenen i nästa vecka. Men det var svårt. VisFestivalen måste upplevas på plats. Jag kommer att vara där och jag är säker på att jag kommer att vara helt lyrisk efteråt. Det ska bli fränt, som vår kära turistchef skulle sagt.

Scenen håller på att byggas sedan en vecka tillbaka.

Läktaren in ifrån.

På väg tillbaka var jag bara tvungen att knäppa några bilder utöver Gästhamnen. Så härligt det så ut när båtfolket började vakna och några satt och åt frukost i morgonsolen.
Härlig frukost ombord

Text: Christoffer Olsson

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0